fredag den 12. oktober 2012

Aaah - pulled pork! ;)

I aften fik vi, som nævnt, pulled pork. Jeg fik det i Amerika i mine unge dage, men mine drenge har aldrig smagt det før. Mildt sagt, gik den RENT hjem!
Sønnen: "Åhr mor, det er vildt det her" (sagt helt i ekstase, nærmest!) Og manden kom med en masse lyde, hvorefter han konkluderede, at jeg burde åbne en restaurant og så ville folk fra nær og fjern strømme til! ;) Større ros, kan man næsten ikke få, og det er da sandelig ikke så dårligt at lave mad til så taknemmelige aftagere! ;) Så der blev spist med største velbehag!
Som jeg husker det, serverede man traditionelt pulled pork i en burger med coleslaw. Jeg er bare ikke - eller det vil sige min mave er ikke - så glad for rå kål. Og sønnen bryder sig heller ikke om det. Så valget faldt på at servere med lun rødkål og agurkesalat i en burgerbolle. Det smagte bestemt godt!
Og begge dele selvfølgelig sukkerfri.

Men nu til kødet. Igår eftermiddags lavede jeg en salt lage til kødet bestående af: 2 ltr vand, 2 dl salt, 1/2 dl Sukrin+, 3 gulerødder, 1 stort løg, en lille håndfuld hele peberkorn, lidt tørrede enebær, 5 laurbærblade, lidt tørret ramsløg. Det fik et opkog, og derefter kølede jeg ned i køleskabet. Inden jeg gik i seng, lagde jeg kødet - en nakkekam - i lagen, dækkede til og satte tilbage på køl. Der har den så stået og passet sig selv natten over. Kl. 12 kom den så i ovnen i min Romertopf. Forinden havde jeg lavet en barbecue sauce, som jeg hældte over og lod den stege i.
Til marinaden brugte jeg: 2 dl sukkerfri ketchup, 2 spsk flydende honning, 2 spsk HP sauce, 1 spsk sennep, 2 spsk olie, friskkværnet peber, 2 tsk paprika, et drys chilipulver og lidt hvidløgssalt.

Og så altså i ovnen ved 110 grader. Efter et par timer vendte jeg stegen, det gjorde jeg flere gange undervejs. Til sidst var den så mør, at den faldt helt fra hinanden.
Jeg tog stegen ud lidt over 19.

Så bruger man to gafler til at trække kødet fra hinanden i trevler.
Det lyder måske som en masse arbejde, men hvis man har overskud til planlægningen, så passer det jo næsten sig selv og er absolut det hele værd! ;)

Jeg bagte Oopsie brødene som burgere til, det var lækkert. Denne gang, havde jeg brugt halvt flødeost naturel og halvt flødeost med hvidløg og urter. Det gav en rigtig god smag til bollerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar