mandag den 13. august 2012

Kage..! ;)

Igår eftermiddags skulle vi i byen, og jeg havde lovet at stå for kagen. Så var der endelig en anledning til at prøve opskrifter i køkkenet! ;)
På et tidspunkt kom jeg forbi www.annikarogneby.se, hvor jeg fandt en opskrift, der så spændende ud.

Marengs- og hindbærkage:
Bund: 0,4 dl Sukrin, 2 æggeblommer, 40 g blødt smør, 4-5 tsk HUSK, 0,5 tsk vanille, 1 spsk fløde, 1 tsk bagepulver
½-1 dl hindbær
Marengs: 2 æggehvider, 0,4 dl Sukrin, et lille skvæt eddike.

Pisk Sukrin, vanille og æggeblommer. Tilsæt HUSK og bagepulver og tilsidst fløden og smørret.
Fordel dejen i en lille bageform (ca 10 x 20 cm) med bagepapir. Fordel hindbær henover dejen. Jeg havde tilfældigvis friske hjemme, men jeg er sikker på frosne fungerer lige så godt.
Og nu til marengsen. Pisk hviderne til hårdt skum. Tilsæt Sukrin og eddike under piskning. Smør marengs ud over bund og hindbær.

Bages i ovnen v/175 grader i 35 minutter.

Jeg havde håbet på en sprød marengs top, og var lidt skeptisk, da jeg tog kagen ud, for den var ikke i nærheden af sprød. Jeg skar den ud i små stykker, så man evt kunne få oplevelsen af at spise to stykker. ;)
Så smagte manden og jeg en lille mundfuld hver inden vi tog afsted. Jeg synes den var overraskende god! Lækker konsistens på bunden, god smag og dejlig frisk. Men manden derimod så helt forkert ud...han syntes hindbærrene var sure og dermed for gennemtrængende. Sådan er man jo så forskellige. Jeg ville gerne lave den på denne måde igen en anden gang, uden tvivl, men har samtidig også tænkt, at jeg næste gang kunne prøve at bage bunden lidt først, og så fordele lidt sukkerfri hindbær syltetøj over inden marengsen...det ville nok passe manden bedre. Så dét må da prøves! ;)

Men altså, kan du som mig godt lide sødt og syrligt sammen, så er det bestemt også noget for dig! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar