tirsdag den 6. november 2012

Vellykket farsbrød...

I aften har jeg forsøgt mig med farsbrød igen. Mine drenge er så glade for farsbrød og frikadeller og den slags. Jeg har udfordret mig selv lidt for at lave gode varianter uden mel. Jeg ved, nogen bruger HUSK, for ligesom at binde væsken lidt, men jeg er ikke så god til særlig meget HUSK ad gangen, synes det bliver lidt 'gummi-agtigt'.
Men altså. I aften prøvede jeg at tilsætte revet ost. Og guess what!?! Det smagte mega godt og konsistensen var lækker! Så der røg der en ny ret ind på hitlisten!

Farsbrød (4 pers):
500 g hk kalvekød, 2 æg, 2 dl revet ost (fx Emmentaler), ca 2 dl fløde, 2 tsk tørret ramsløg, salt og peber. Baconskiver.

Det hele røres sammen, formes til et brød i en form, dækkes med baconskiver, og sættes i ovnen ved 200 grader i 50-60 min.

Af tilbehør forsøgte jeg mig med en ostesouffle.
Desværre nåede jeg ikke at fotografere mens den var flot hævet op, men den smagte godt! ;)

Ostesouffle (4 portionsforme):
2 dl sødmælk, 1,5 spsk smør, 2 tsk Maizenamel, salt, peber, muskat.
100 g revet ost (jeg brugte halv Parmesan og halvt Gouda), 3 æg

Smør smeltes, mælk tilsættes. Hold lidt mælk tilbage, hvor Maizena udrøres i. Dette tilsættes også. Omrør og varm op, til den tykner lidt. Tag af varmen. Tilsæt krydderier, ost og æggeblommerne. I en skål piskes hviderne meget stive. De vendes forsigtigt ind i den lune masse. Fordeles i 4 portionsforme (eller en stor) og der drysses med lidt revet parmesan ost.
Ind i ovnen ved 200 grader i 25-30 min. Husk ikke at åbne ovndøren undervejs, da souffleen så afgjort falder sammen.

Og så lige et par bagte tomater på siden.

Så det var en dejlig middag! ;)

1 kommentar:

  1. Det lyder lækkert og nemt med det farbrødre, det ryger på to try listen :)

    SvarSlet