onsdag den 30. maj 2012

Frikadeller

I aften havde jeg - på opfordring fra sønnen - lovet at lave frikadeller...vi bor jo i Jylland, hvor frikadeller er én af nationalretterne! ;)
De blev såmænd okay, og drengene tog godt imod dem.
Dertil lavede jeg blomkålspletter, en opskrift, jeg fandt på http://www.lchf-bloggen.blogspot.com/, et skønt site, med masser af inspiration, bare på norsk.
Jeg beklager billedet, det præsenterer sig ikke så indbydende, men jeg måtte holde maden varm i lang tid i aften, da manden blev forsinket...det er der ikke meget mad, der bliver kønnere af! ;)
Til frikadellefarsen brugte jeg bare, hvad jeg før ville have brugt, og da jeg nåede til melet erstattede jeg det med lidt HUSK. Det fungerede fint.
Jeg lavede en flødesauce til.
Og salaten bestod af en variation af en mormor-salat. Normalt ville jeg bruge hovedsalat, men her ude på landet, må man nøjes med det (til tider begrænsede) udvalg, der findes. Så derfor blev det i aften til en rød krøl salat, fintsnittet.

Dressingen til salaten lavede jeg af flg.:
250 g creme fraiche 38%, 4-5 tsk eddike, lidt citronsaft, 3-4 tsk Sukrin Melis, urtesalt.

Blomkålspletter:
1 medium størrelse blomkål i små buketter, ½ dl fløde og 2 spsk smør kommes i en skål, der tåler mikroovnen. Kør i en 5 minutters tid på høj styrke i mikroen.

Tilsæt 1 dl revet ost, gerne med lidt smag, samt lidt salt og peber. Brug stavblenderen til at lave mos, gerne lidt groft og chunky.

4 æggehvider piskes stive og vendes i blomkålsblandingen af et par omgange.

Sæt på bageplader med papir i klatter med skeer, jeg fik vist 9 klatter ud af det.

Bag i ovnen v/ 180 grader i 20 minutter.

-Det er ikke sidste gang, jeg har lavet blomkålspletter, de var absolut gode! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar