mandag den 7. maj 2012

Lækkert kernebrød uden mel

Vil lige vise det ene af de to brød erstatninger, jeg bager. Det andet kommer ved lejlighed næste gang, jeg bager det. Dette brød er et groft kernebrød, minder meget om groft rugbrød. Det er så absolut min favorit! Jeg bager et brød, skærer det i tynde skiver og fryser dem ned i portioner, som passer til vores behov her. Vil du ikke fryse ned, skal du i hvert fald opbevare på køl, men ved ikke, hvor længe det holder sig.

Opskriften er fundet på http://www.madbanditten.dk/, men jeg har ændret en lille smule i forhold til orignal opskriften, så den passer til min smag. Her kommer min variant:

1 brød
100 g hørfrø, 100 g græskarkerner, 100 g sesam, 150 g solsikkekerner, 100 g hakkede mandler, 50 g hakkede hasselnødder, 175 g rød revet cheddarost (eller anden lagret ost), 5 æg, ½ dl olie og 3 tsk (urte)salt

Kerner, frø og nødder blandes i en skål med olie og salt. Æggene piskes og blandes i blandingen sammen med revet ost.
Hæld dejen i en rugbrødsform beklædt med papir. Jeg trykker dejen lidt ned og glatter den ud.

Bages v/160 grader i 70 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar