lørdag den 22. september 2012

Æbletærte...

Igår eftermiddags var jeg hos en veninde til kaffe. Det var såå hyggeligt!
Jeg stod for kagen. Jeg havde en ide om en kage jeg lavede "før i tiden." Så vidt jeg husker, var det Ole fra Lagkagehuset, der lavede den i Godmorgen Danmark en gang. Målet var at nå lidt der henad.
Den blev absolut god, men næste gang skal den lige have lidt mere kanel.
Jeg lavede i en 18 cm springform.

Æbletærte på lchf:
Bund: 2 æggehvider, 50 g finthk mandler, 50 g Dr Oetker mandelmel, 50 g Sukrin+
Kanelremonce: 25 g blødt smør, 1 tsk Sukrin+, 1 tsk kanel
Vanillecreme: 2 æggeblommer, 1 tsk Sukrin+, 1,5 dl fløde, 1 tsk vanille
1,5 æbler, skrællet i både

Bund: hviderne piskes, mens Sukrin tilsættes lidt efter lidt, til fast skum. Mandelmel og mandler vendes i.
Fordel dejen i en smurt springform. Forsøg evt at fordele dejen lidt op af siderne, så du får lidt fordybning i midten. Bag i ovnen v/200 grader i ca 15 minutter.

Kanelremonce: imens laves remoncen ved at alle ingredienser røres sammen. Kom remoncen i en lille frysepose.

Vanillecreme: alle ingredienser kommes i en kasserolle og piskes sammen. Kog op under omrøring, til det begynder at tykne lidt. Tag af varmen.

Istandgjorte æblebåde lægges på den varme bund. Klip et hul i det ene hjørne af fryseposen. Fordel remoncen henover æblebådene. Herefter fordeles vanillecremen over, og tærten sættes tilbage i ovnen i 15-20 minutter.

Server lun med flødeskum. ;)

I aften kommer der gæster til middag, så nu går jeg snart i køkkenet for at forberede lidt god mad! ;)

God lørdag! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar