lørdag den 8. september 2012

Mmmm kylling! ;)

Lørdag aften...skønt med manden hjemme! ;)
Idag lavede jeg fyldte kyllingefileter i blå ostesauce, blomkåls klatter og bønner med bacon. En velsmagende og dejlig middag! ;)
Kyllingebrysterne skar jeg over på midten, så jeg fik 2 tyndere stykker ud af ét. Ovenpå lagde jeg lidt svitses champignon skiver og hvidløg, foldede stykket sammen på tværs og foldede et par skiver bacon rundt om. Brunede dem let på panden, lagde dem i et fad og fordelte en sauce af 75 g blå ost, jeg brugte Castello, rørt blødt med 2½ dl fløde.
Ind i ovnen i 40 minutter.

Blomkålsklatter:
1 lille blomkålshovede, 2 æg, 3 tsk HUSK, 50 g revet parmesan, salt og peber.

Blomkålen koges godt mør. Dræn godt og kør til puré med stavblenderen. Rør de øvrige ingredienser i og lad hvile lidt på bordet.

Sæt på en varm stegepande med smør i klatter, ala frikadeller. Steg ved middelvarme, og lad skorpen blive sprød inden den vendes.
Jeg fik 10-12 klatter ud af portionen.

Fortsat god lørdag aften derude! ;) 

5 kommentarer:

  1. Mums, det lyder lækkert! Det skal helt sikkert prøves :-)

    SvarSlet
  2. Det var også rigtig lækkert, Trine! Er man til en mere gennemtrængende ostesmag i saucen, kunne man jo vælge en Gorgonzola ost istedet... Hver sin smag! ;)

    SvarSlet
  3. Jeg har prøvet at lave dine "blomkåls-klatter" De flød totalt ud og endte med at ligne en gang "skramblet blomkål" ;-))
    Smagte sådan set udmærket, men lignede absolut ikke dine..
    Hvad gjorde jeg mon galt ?

    SvarSlet
  4. Hmmm...Susanne, det er da et godt spørgsmål! ;) Jeg har kun lavet dem den ene gang, så erfaringen siger mig ikke noget. Drænede du blomkålen godt inden du blendede? Der kan egentlig gemme sig en del vand i et blomkål efter kogningen. Og ellers kan man jo altid tilsætte mere Husk, hvis man synes, konsistensen er for flydende...
    Er der andre, der har erfaringer at dele, er de kærkomne! ;)

    SvarSlet
  5. Mums! Jeg lavede din ret her igår, og det smagte himmelsk!

    De første blomkålsklatter jeg smed på panden var også lidt "skøre", men så tilsatte jeg to æg mere, og jeg lod klatterne stege lidt længere inden jeg vendte dem. De er dog stadig lidt skøre, og skal vendes forsigtigt. De bliver meget mere faste når de lige er kølet lidt af på en tallerken efter de er kommet af panden :)

    SvarSlet