tirsdag den 9. oktober 2012

Shepherdspie lchf style!

I dag har været en lang dag. En tur til Århus, hvor jeg blev tilset af en dygtig gynækolog i Skejby. Det var heldigvis mere positivt, end jeg havde turdet håbe på! Cysterne på æggestokkene skyldes ganske enkelt, at jeg får en (urimelig) høj dosis af antihormon behandlingen. Hvis han skulle anbefale noget, var det at skrue ned for behandlingen, men det tror jeg bestemt ikke de andre læger går med til. Så jeg må nok fortsætte med at have cyster på æggestokkene. Der er taget vævsprøve i livmodervæggen, og så skal jeg til opfølgende kontrol i januar. Men alt i alt ser det stort set harmløst ud - kun generende!
Så vi er lettede og glade for, at vi ikke skulle til at tackle en ny sygdom! So far so good! ;)

Da vi så kom hjem, skulle madlavningen gå lidt stærkt. Jeg kom til at tænke på Shepherdspie, og tænkte, at den måtte kunne laves i en lchf udgave!

Det blev mega lækkert, og gik rent hjem hos mine drenge! Et klart hit! ;)

Shepherdspie (4 pers):
500 g hk oksekød, 1 spsk karry, 1 stort hk løg, 2 gulerødder i tern, 2 dl bouillon, 1 lille dåse tomatpuré, 1 dåse flåede tomater og et skvæt fløde.
Mos: 1 blomkåls hovede, 1 spsk smør, lidt fløde, 2 æg, salt og peber
Topping: høvlet parmesan og smør

Kød, karry, løg og gulerødder svitses. Tilsæt resten af ingredienserne og lad simre mens du laver mosen, så det meste af væden koges ind.

Blomkålen koges godt mør. Blendes sammen med smør med stavblenderen til mos. Med håndmixeren piskes lidt fløde i, endelig ikke for meget, og tilsidst de to æg sammen med salt og peber.

I et ovnfast fad fordeles først kødfyldet, dernæst blomkålsmosen jævnt.
Henover drysses parmesan alt efter smag og lidt smørklatter fordeles over.
Ind i ovnen ved 200 grader i 25 min.

Man kunne sagtens servere en grøn salat eller kogte bønner eller noget til. Min energi var bare ikke til at snitte salat.
Parmesan osten ovenpå gav et lidt 'crispy' bid, som var virkelig lækkert!

Det eneste er bare, at det ikke tager sig så yndefuldt ud på tallerknen, men det smagte altså rigtig godt! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar