torsdag den 30. august 2012

"Fremmede" ingredienser

Da jeg har fået et par henvendelser vedr. forskellige ingredienser, jeg bruger i opskriften, tænker jeg lige kort at gennemgå dem i dette indlæg.

Almindelig HUSK. Kan købes på Apoteket. Findes også i flere Matas og Helsekostbutikker.

FiberHUSK. Jeg køber det i Helsekostbutikken.

HUSK og FiberHUSK er egentlig det samme. De er begge et vandopløseligt fiberprodukt, bestående af loppefrøskaller fra den indiske plante, Plantago Ovata Forsk. - også kendt som Ispaghula Husk eller Psyllium frøskaller.
I FiberHUSK er skallerne pulveriserede - dét er forskellen på de to.

Man kommer langt med den ene af dem bare, egentlig, kan de erstatte hinanden stort set i alle opskrifter. Personligt foretrækker jeg at bruge den almindelige HUSK i brødbagværk, farsbrød, frikadeller etc. FiberHUSK bruger jeg primært i kagebagning.
HUSK har den egenskab, at det binder væsken, der hvor det kommer i kontakt. Har hørt, at man kan jævne flødestuvninger mm med det, men har altså ikke selv forsøgt mig på det. Bare sørg for at dosere med forsigtighed... ;) (Dét var erfaringen, der talte der...!)


Hvedeklid har en så høj andel af kostfibre, at den opvejer andelen af kulhydrater.
Beskrivelsen af hvedeklid er flg.: Klid er kornets hårde ydre lag. Altså hvedekornets skaldele. Den fjernes ofte før kornets kerne forarbejdes til mel.
Er kliden ikke fjernet, har man fuldkornsmel, brune ris etc.
 Hvedeklid har ingen bageevne og anvendes derfor typisk som supplement til brød/boller, hvor man ønsker at øge indholdet af kostfibre og give brødet smag og saftighed.
Det er altså en fremragende kilde til kostfibre.

Jeg har det ovenstående mærke i mit køkkenskab, men bla. Finax laver det også...og sikkert flere andre.

Det var lige omkring fiberkilderne, sig til, hvis jeg har glemt at nævne noget.
Inden længe skal jeg følge op med et indlæg om sødestofferne.

2 kommentarer: