lørdag den 18. august 2012

Sommer og koldskål

Idag har det været virkelig varmt! Sønnen og jeg har været i et lokalt friluftsbad - både som afbræk fra computerspillet og varmen. Skønt! ;)

I sådan en varme gider jeg simpelthen ikke at lave eller spise varm mad! Sådan er det bare!
Så idag lavede jeg en lækker koldskål. Jeg er egentlig ikke selv så meget til koldskål, men mine drenge elsker det. Jeg tror faktisk bare, at denne variant skøjtede ind på førstepladsen for mig - drengene var også fornøjede! ;)

Jeg havde lavet en slags mandelmakroner som erstatning for kammerjunkerne og derudover et lækkert friskt jordbærskum. Her kommer opskrifterne.

Koldskål (4 pers):
1½ ltr økologisk koldskål, 2 dl piskefløde, 2 spsk Sukrin+, 1 spsk agavesirup, 6 spsk light koncentreret hyldeblomst saft, vanillekorn og citronsaft efter smag.

Det hele piskes sammen og stilles koldt mindst ½ time. 
Som forklaring på agavesiruppen, så er det ikke normalt noget, jeg bruger, men jeg tilsatte lidt for at se, om det kunne give den samme effekt, som rørsukker ville give. Synes faktisk det lykkedes meget godt! ;)
Hyldeblomst saften gav et friskt pift, der skal ikke så meget i, at smagen bliver gennemtrængende af det.

Jordbærskum:
350 g jordbær (friske), 1½-2 dl fløde, sødemiddel og vanille efter smag. 

Jeg mosede jordbærrene med en gaffel sammen med vanillekorn og en smule sødemiddel. Blandingen vendte jeg i flødeskummet.

Sprøde mandelmakroner 
30 gram mandelmel, 35 gram Sukrin, 1 æggehvide

Pisk hviden helt stiv. Tilsæt Sukrin lidt efter lidt og fortsæt piskningen til en tyk masse. Tilsæt tilsidst mandelmelet.

Op i en sprøjtepose og så på bagepapir på bageplade. Tror jeg fik omkring 15 stk på ca. 2-4 cm i diameter.

Bag v/ 25-30 minutter v/125 grader varmluft.

De var en tand for søde for mine smagsløg sådan bare ud i luften i hvert fald, men når de kom op i den let syrlige koldskål og blev blødt lidt om, så fungerede det faktisk rigtig godt! Pga mandelmelet var de jo også lidt "chrunchy" som kammerjunkere.

Fortsat god sommeraften ude i haverne! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar