onsdag den 29. august 2012

Tip til aflæsning af kulhydrater i en vare

Når man aflæser bag på en pakke, så kigger man selvfølgelig på antal kulhydrat pr 100 gram. Det er her, jeg forsøger at holde mig til under 5 gram kulhydrat pr 100 gram.
Men det, jeg ikke selv vidste i starten er, at man har lov til at trække evt. kostfibre fra.
Så er der 7 gram kulhydrat i en vare (pr 100 gram) og der tillige er 2,5 gram kostfibre i samme vare (pr 100 gram) så bliver netto antallet af kulhydrat i den pågældende vare 4,5 gram pr 100 gram.

Det er der en grund til...og jeg skal prøve at forklare det. Jeg er ingen ekspert, så håber, jeg gør det forståeligt.

Kostfibre er delvis ufordøjelige kulhydrater, som i modsætning til stivelse og sukker ikke nedbrydes af tyndtarmens enzymer. De passerer altså næsten ufordøjet gennem fordøjelsessystemet.
Kostfibre har flere gode egenskaber. De kan forsinke optagelsen af andre kulhydrater fra tyndtarmen og dermed forsinke stigningen i blodsukkeret. De øger også udskillelsen af kolesterol.
Alle typer kostfibre er gavnlige for fordøjelsen.

Så vi har lov til at trække kostfibrene fra, fordi de ikke optages i kroppen, men udskilles.

Kulhydratlisten her på bloggen er regnet ud til netto kulhydrater pr 100 gram.

2 kommentarer:

  1. Hej Line.
    Jeg har for nogle år siden købt en Atkinsbog som jo er fra USA og i den står det samme regnestykke som du nævner med at trække kostfibrene fra kulhudraterne. Men der står også at det må man ikke hvis man er bosat i Danmark eller Storbritanien, da det allerede er gjort for os på varedeklerationen. Men er du bosat uden for bla. disse to lande kan man gøre som du siger, ellers ikke. Ville bare lige nævne det. Måske har du selv læst om dette med at trække fra på en side, hvor det i dette land er "tilladt" at gøre.
    Vh Helle

    SvarSlet
  2. Hej Helle ~
    Her bliver jeg dig simpelthen svar skyldig. Jeg er endnu aldrig stødt på den påstand, at det ikke skal gøres her i Danmark.
    Altså, jeg har oplevet flere gange, at der i varedeklarationen ikke er nævnt noget med kostfibre, det må jo så være i de tilfælde, hvor det allerede er gjort for os. Men hvis der står kostfibre i varedeklarationen, så vil jeg da med min sunde fornuft mene, at vi trækker dem fra, for vi optager dem jo stadig ikke....
    Er der andre læsere, der har vise ord at byde ind med, er de selvfølgelig velkomne! ;)

    SvarSlet