onsdag den 8. august 2012

Sesampaneret kylling

I dag er der kommet feriegæster til, så derfor er maden nødt til at være på nogenlunde "neutral" grund... i hvert fald, hvis man ikke vil lave to menuer. Så jeg valgte den sikre vej med kylling. For at variere lidt, panerede jeg i æg og sesam, absolut ikke nogen dårlig kombination. Det der sprøde kyllingeskind med de ristede sesamfrø....mums, siger jeg bare! ;)

Og så har jeg altid været meget glad for blomkålsgratin. Jeg ved ikke, om det hænger sammen med, at jeg kan huske, min mor lavede det, da jeg var barn...jeg lavede det ofte før i tiden, og har flere gange tænkt, om man mon kunne lave noget lignende - bare uden mel.
Med udgaven i aften synes jeg faktisk, det kom ganske tæt...Jubii! Det skal vi have igen inden så længe! ;)

Og dertil havde jeg så lavet en omgang tzatziki. Alt i alt et velsmagende måltid! ;)

Blomkålsgratin:
1 blomkålshovede i små buketter, 4 æg, 2½ dl fløde, 100 g revet ost (Emmentaler), salt, peber og muskatnød.

Æg deles i blommer og hvider. Hviderne piskes meget stive. I en anden skål piskes blommer, fløde, ost og krydderier. De stiftpiskede hvider vendes forsigtigt i, og tilsidst vendes blomkåls buketterne også i. Fordeles i et ovnfast fad og bages ved 200 grader i 30-45 minutter. (Ovndøren skal helst ikke åbnes undervejs, da gratinen så falder sammen.)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar