tirsdag den 7. august 2012

Sommerkålsgryde

Som jeg fr har nævnt, har min svigerfar, som også er min nabo, en fin, frodig køkkenhave. Igår kom han med et sommerhvidkål, 3 løg og en agurk. Det smager jo altid så godt, det der kommer fra ham, så det nyder vi jo godt af!
Da jeg tænkte, hvad jeg skulle bruge herlighederne til, fik jeg sådan lyst til en hvidkålsgryde, som jeg kan huske, jeg fik som barn. Det er godt nok egentlig lidt vintermad, men pyt skidt, det smager nemli rigtig godt! ;)
Nu ligner det godt nok lidt en suppe her på billedet, men det er det altså ikke. Her er, hvad jeg brugte:

Lækker sommerkålsgryde:
500 gram hakket (svine)kød, 1 sommerhvidkål, 2 små løg, 2 fed hvidløg, 1 porre, 3 små revne gulerødder, 1 dåse flåede tomater, bouillon, salt, peber og fløde efter smag.

Brun kødet i smør, tilsæt hakkede løg og hvidløg. Imens snittes kål og porre og tilsættes efterhånden, som det er klart. Tomaterne tilsættes sammen med lidt bouillon g gulerødderne.
Når kød og grøntsager har simret sig mørt, tilsættes lidt fløde og det hele smages til med salt og peber.

Det smager meget bedre, end man regner med, når man ser det, og selv sønnen syntes det var lækkert! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar