tirsdag den 12. juni 2012

Cheesecake på lchf manér!

Siden det er kæresteaften skulle der lidt lækkert til til kaffen. Som tidligere nævnt blev det en cheesecake - og hold fest, den blev god!
Hvis du har det lidt som mig, at du godt kan lide ostekage men i begrænsede mængder, kan du altså roligt gå i køkkenet og lave den her! Den var lækker, frisk og ikke spor tung!
Opskriften fandt jeg på http://www.fristendelavkarbo.no/ men ændrede lidt undervejs. I får opskriften, som jeg lavede den.

Cheese cake (1 stk i 22/24 cm springform)

Bund: 100 g god mørk chokolade, 125 g grofthakkede mandler, 1 spsk kokosolie*

Smelt chokoladen, rør kokosolie og mandler i. Fordel i bunden af en springform. Jeg havde beklædt selve bunden af formen med bagepapir. Sæt på køl til stivnet.
* Kokosolie kan udelades, men det gør, at bunden er lidt lettere at skære i ved serveringen.

Fyld: 3 dl fløde, 200 g flødeost naturel, 1½ dl Sukrin Melis, 2 tsk vanille, saft af 1 lille limefrugt.

Pisk fløden til blødt skum. I en anden skål piskes flødeost, Sukrin Melis og vanille. Vend de to blandinger forsigtigt men godt sammen. Tilsæt limesaften og rør hurtigt blandingen jævn. Fordel cremen over bunden og sæt atter på køl.

Gelélåg: 200 g hindbær (frost), 5 dl vand, 1½ dl Sukrin Melis, 6 plader husblas.

Kog vand og bær op og kog i 10-15 minutter. Imens lægges husblassen i blød i rigeligt koldt vand i 10 minutter. Hæld bær og vand gennem en sigte, mas alt saft ud af bærrene. Herefter hældte jeg det igen gennem et kaffefilter, men det er ikke så nødvendigt.
Den filtrerede væske smages til med Sukrin. Når det er godt opløst, vrides husblassen godt fri for vand, puttes direkte i den lune hindbærsaft og røres forsigtigt ud i væsken.
Lad stå på køkkenbordet til det er stuetemp.
Hæld det forsigtigt over den kolde kage. Sæt tilbage på køl og lad geleen stivne. Jeg pyntede med friske hindbær inden jeg satte på køl, men det var kun fordi, jeg kom forbi en bakke friske hindbær i Netto idag.

Jeg havde ikke tid til at lade den stå på køl mere end højst nødvendigt - billedet ville nok præsentere sig lidt pænere, hvis den havde fået nogle timer på køl...

Men altså - god det var den, så bare smut i køkkenet! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar