fredag den 15. juni 2012

Jordbærtærte...

I dag har jeg været til kaffeslaberas hos en god veninde. Hyggeligt, som altid. Jeg sørgede for kagen, og tænkte at jeg skulle lave en lchf lovlig kage, som kunne spises af alle. ;) Det lykkedes faktisk meget godt! De spiste alle med stort velbehag, endda børnene, uden at opdage at der hverken var mel eller sukker i! Se det er da en succesberetning, ikk? ;)
Jeg har desværre kun billede ovenfra, så man kan ikke se bunden, men den smagte altså godt! ;)
Bund:
200 g mandler, sødemiddel svarende til 180 g sukker, 2 æggehvider.

Kør mandler og sødemiddel i foodprocessoren til mandlerne er finthakkede. Tilsæt hviderne og kør til en jævn "dej".
Fordel "grøden" i en 22 cm springform med bagepapir og bag midt i ovnen v/175 grader i 15 minutter.

I går lavede jeg en kogt vanillecreme:
2 æggeblommer, ½ dl fløde, ½ dl Sukrin Melis, 2 tsk vanille.

Alle ingredienserne røres sammen i en gryde og koges op under omrøring. Hæld til afkøling i en skål, som dækkes med film. Hvis man lægger filmen helt ned over cremen i skålen, slipper man for at den danner skind.

Ved anretningen piskes 1/4 ltr piskefløde til blødt skum, evt lidt til. Vanillecremen vendes i flødeskummet, som fordeles over bunden. Jordbær i halve fordeles over og tilsidst rives mørk chokolade ud over.

Velbekomme og god weekend! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar